Hoitola Lempi & Spa

Miten välttää rakot/hiertymät jaloissa?

Mikäs sen inhottavampi seuralainen kuin kipeä rakko jalassa, joka ilmoittaa olemassa olostaan joka askeleella. Olit sitten kaupunkilomalla, patikoimassa tai juoksemassa uutta aikaa maratonille, on rakko aina ei haluttu matkakumppani. Maisemien ihastelun tai juoksusuoritukseen keskittymisen sijaan keskityt joka askeleella rakon aiheuttamaan kipuun. Alat väistää kipua muuttamalla askellusta. Seurauksena on kivun siirtyminen seuraavaan kohtaan liikeketjussa ja hyvässä lykyssä orastavan rakon lisäksi saat kipeytyneen polven. Mietit olisiko sittenkin pitänyt ”sisäänajaa” uudet kengät ennen käyttöä?

Rakko syntyy iholle pitkäkestoisen hankauksen ja kostean ihon seurauksena. Ihon rasittuessa liikaa iho kuumenee, ihosolut vaurioituvat ja kudokseen tihkuu nestettä. Tällöin ihon alle on syntynyt rakko eli tuttavallisemmin kansankielellä vesikello.

Ennaltaehkäise rakkoja

Rakkojen ja hiertymien syntyä voi kuitenkin helposti ennaltaehkäistä ihan kotikonstein. Kolme ehdottomasti tärkeintä keinoa ovat: jalkojen säännöllinen rasvaus, oikean kokoiset kengät ja sopivat sukat. Muita rakoille altistavia tekijöitä ovat jalan rakennemuutokset ja jalkojen hikoilu.

Säännöllinen rasvaus pitää jalkojen ihon joustavana ja kimmoisana. Tällöin ihan maalaisjärjelläkin ajateltuna hyvin joustava ja kimmoisampi kudos kestää paremmin rasitusta kuin kuiva ja kova iho. Yleinen suositus on rasvata jalat päivittäin. Pari kolme kertaakin viikkossa voi riittää hyvin hyvällä jalkavoiteella. Ihanteellisin jalkavoide on jaloille tarkoitettu voide, joka sisältää ureaa. Urea pehmentää ja kosteuttaa tehokkaasti jalkapohjien paksua ihoa. Hyviä jalkavoiteita löydä jalkahoitajilta ja apteekista.

Oikean kokoisten kenkien ja sukkien merkitys

Oikean kokoiset kengät tuntuvat edelleen olevan joillekin kynnyskysymys. Mahdutetaan väkisin jalkoja liian pieniin jalkineisiin ulkonäön vuoksi. Pitemmällä aikavälillä vääränlaiset kengät aiheuttavat vaikeitakin rakennemuutoksia jalkoihin. Rakennemuutokset vaikeuttavat liikkumista, kuluttavat niveliä, aiheuttavat kynsimuutoksia, huonontavat tasapainoa ja tuottavat kipua.

Oikean kokoisessa kengässä tulisi olla riittävän leveä lesti ja käyntivaraa n. 1-1,5 cm, jotta varpailla on riittävästi liikkumatilaa. Kengän pohja tulisi myös olla riittävän joustava. Liian jäykkä kenkä ei salli jalan lihaksille riittävää liikkuvuutta.

Oikean koon lisäksi kannattaa huomioida mahdolliset saumat kengän sisäpuolella ja riittävä kärkikorkeus. Saumat voivat alkaa hiertää ihoa pitemmillä kävelyillä/lenkillä. Ja taas kärjestä liian matala kenkä aiheuttaa hankaumaa ja painetta kynsille ja varpaille.

Sopivan kengän ominaisuuksia lukiessa tulee varmasti mieleen, että omaan jalkaan on ihan mahdotonta löytää sopivaa ja hyvin istuvaa kenkää nykymarkkinoilta. Varsinkin naisten kengät ovat usein liian kapealestisiä. Suosittelenkin lämpimästi tutustumaan paljasjalkakenkiin. Valikoima on kymmennessä vuodessa laajentunut paljon ja kenkiä löytyy moneen tyyliin ja makuun. Hyviä paljasjalkakenkiä löydät ainakin Kipukaupan verkkokaupasta. Täältä voit tutustua sopisiko paljasjalkakenkä sinulle.

Sopivat sukat ovat myös tärkeässä roolissa rakkojen ehkäisyssä. Huomioi sukkia valitessa sukan oikea koko, materiaali ja saumat. Sukissa niin kuin kengissäkin on tärkeää, että sukka on sopivan kokoinen. Liian pieni sukka puristaa turhaan varpaita suppuun ja heikentää näin jalkaterän liikkuvuutta. Liian supussa olevat varpaat hankaavat toisiaan vasten ja varvasväleihin voi syntyä rakkoja.

Sukan materiaalissa kannattaa valita mahdollisimman hengittävä materiaali. Pelkkä puuvillasukka on huono valinta, koska puuvilla kerää kosteuden itseensä. Sen sijaan suosi materiaaleissa erilaisia sekoitteita ja keinokuituja, koska ne pitävät jalat kuivina varmemmin. Jos jalkasi hikoilevat herkästi, valitse hopeaa sisältäviä sukkia. Hopea ehkäisee hikoilua sekä antaa suojaa mikrobeilta.

Rakkojen ehkäisyn kannalta on tärkeää huomioida sukkien saumat. Markkinoilla on saatavilla kokonaan saumattomia sukkia. Oikealla sukkien koolla varmistat, etteivät saumat paina ja hierrä liikaa.

Ehkäise rakkoja kotikonstein

Jalan rakennemuutokset voivat myös altistaa ihoa hankaumille. Jos sinulla on joku tietty kohta, jonka tiedät jo valmiiksi hankautuvan kengissä, kannattaa ihoa suojata ennalta. Hyviä keinoja ihon suojaamiseen ovat vaseliinin käyttäminen, fleece-ihosuojat ja erilaiset geelisuojat. Vaseliinia voi esim. laittaa varapaiden päälle ja sivuihin. Fleece-ihosuojaa saa ostettua jalkahoitajilta ja hyvin varustelluista apteekeista. Fleecestä leikataan sopiva pala suojaamaan esim. kantapäätä ja liimataan ihoon. Materiaali on hyvin ihoystävällinen, pysyy hyvin paikallaan ja antaa ihon hengittää. Geelisuojia on markkinoilla monia erilaisia. Käytetyimpiä ovat varvasväleihin ja päkiöiden alle laitettavat geelisuojat.

Jos jalkojen hikoilu tuottaa ongelmia, voit helpottaa hikoilua sukkamateriaalien valinnalla, talkilla, lampaanvillalla ja jaloille tarkoitetuilla antiperspiranttituotteilla. Jalat voi talkita kauttaaltaan ennen pitempää kävely-/juoksurupeamaa. Lampaanvilla on erityisen hyvä keino ehkäistä varvasvälien hiertymistä. Antiperspiranttituotteita on saatavilla voiteina, vaahtoina ja suihkeina jaloille jalkahoitajilta ja hyvin varustelluista apteekeista.

Toivottavasti vinkeitä oli sinulle hyötyä. Jos sinulle tuli kysyttävää tai toivot ammattilaisen ottavat kantaa jalan rakenneongelmien hoitoon, voit laittaa kommenttia tai varata ajan jalkahoitoon. Autan mielelläni. Toivottelen kivuttomia kilometrejä.

T. Heidi LEMPIstä

Subscribe
Notify of
guest
0
Inline Feedbacks
Katso kaikki kommentit